I’ve had enough

Dagen har varit en riktig pissdag! Inatt sov jag ingenting trots att jag försökte. Jag är sovperfektionist. Allt måste vara perfekt. Jag skiter egentligen i underlaget. Jag sover lika bra i en fluffig säng som på en madrass på golvet. Nästan sant. Så länge allt mina andra krav är uppfyllda: DUNkudde, pyjamas (oavsett årstid) och fri andning. Näsan ska inte vara för blöt och absolut inte för torr. Den får inte vara täppt och det får inte finnas slem i hålet mellan svalget och nosen. Det hade jag inatt. Slem är ett stort sovstörningsmoment. Särskilt när det inte kan bestämma sig för om det ska sitta i kranen eller i halsen.

Jag satt i soffan flera timmar efter att Henke hade gått och lagt sig. Jag ville vänta till det var dags att ta en ny dos bamyl/zyx/otrivin så att mina sovförutsättningar skulle vara de bästa. Klockan blev natt, jag tog mina droger och såg en mysig naturdokumentär om elefantungar som blivit föräldralösa och blev omhändertagna av några på ett rescue center. När klockan var tre gjorde jag ett sovförsök. Jag la mig brevid Henke. Platt på rygg. Panik! Bullade upp med soffkuddar, kasade ner i nackspärrsposition, ledsnade och slog läger på soffan. Blev sammanlagt tre timmars blundande. Vaknade med slem överallt. Hela mitt huvud var slem.

Dagens fundering: Hur kommer hostmedicin, som administreras oralt, ner i lungorna som de visar på reklamen? Och kom inte med någon viktig-Petter-förklaring för jag kan det här med farmakologi. Jag stör mig bara på reklamen, ok?

This day has been horrible! I didn’t sleep at all tonight. I am a sleeping perfectionist. Everything has to be perfect. I don’t care about the bed actually. I sleep equally good in a fluffy bed as I do on a madras on the floor. Almost true. As long as all the boxes on my list are checked. DOWN pillow, pajamas (season doesn’t matter) and clear air ways. The nose cannot be too wet or absolutely not too dry. Not stuffed and no phlegm in the area between the throat and the nose. I had that tonight. Phlegm is a big disturber. Especially when it can’t make up its mind  of where to be. In the nose or in the throat.

I was up for hours after Henke had gone to bed. I wanted to wait for my next dose of bamyl/zyx/otrivin to make my conditions as good as possible. At night o’clock I took my drugs and watched a nice documentary about orphan baby elephants that were taken care of in a rescue center.  At three I tried to sleep. I lay down next to Henke. Flat on my back. Panic! Fetched more pillows to get a more straight position, slide down to wry-neck position, got tired of my situation and camped on the sofa. Three hours of sleep in total. Woke up with phlegm everywhere. My entire head was made of it.

On my mind: How is it possible to get orally administered drugs against coughing, down to the lungs, as described in the commercials? And don’t try to give me a lesson about it, because I already know pharmacology. I just don’t like the commercial, ok?

 

 

Categories: Vardag | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

