Confessions of a criminal mind

Mötte en skön familj när jag åkte buss till min kompis innan idag. Tänk er en pappa, såg ut att komma från typ norra Afrika, med två barn typ 5 och 8 år gamla. Den 8-åriga tjejen tittade på mig och sa:

”Ska du se melodifestivalen ikväll?”

Vilken åttaåring frågar en främling detta? Jag svarade att jag förmodligen skulle se det varpå hon undrade vilka som varit mina favoriter hittills. Hennes lillebror tyckte att Linda Bengtzing och Eric Saade var bäst. De var med förra året. Pappan skrattade och joinade då konversationen på knackig svenska:

”Eeh…Loreen micke bra…och eeh, vad hete den…’Jag reser mig igen’, micke bra!”

Jag höll med honom samtidigt kom jag på mig själv med att vara sjukt fördomsfull. Jag som fullkomligt hatar fördomar satt här och tänkte: ”Vad annorlunda att han, som kommer från Afrika, tittar på Melodifestivalen och tycker bäst om Thorsten Flinck”. Jag skäms. Varför skulle inte denna svenska familj göra som alla andra familjer och också titta på melodifestivalen, när till och med folk utanför landet följer spektaklet? Man lär sig så mycket av att bo i ett ”invandrarområde”. Alla borde göra det en period i sitt liv. Jag ska aldrig mer vara fördomsfull.

Förresten, rubriken är snodd från Nicke Borg.

I met the coolest family on the bus today. Imagine a dad, possibly from northern Africa, with two kids 5 and 8 years old. The 8-year-old girl turned to me and said:

”Are you going to watch melodifestivalen tonight?”

Which 8-year-old says that to a stranger? I answered that I probably will watch it and she wondered which songs I have liked the most so far. Her little brother thought that Linda Bengtzing and Eric Saade were the best. They competed last year. Their dad laughed and said, on quite bad Swedish:

”Eeh…Loreen very good…and eeh, it is called…‘Jag reser mig igen’, very good!”

I agreed  and at the same time I found myself being very close-minded. I hate close-minded persons and here I was, thinking: ”What unusual to follow Melodifestivalen and like Thorsten Flinck when you come from Africa”. I’m embarrassed. Why wouldn’t this Swedish family follow melodifestivalen like all the other Swedish families, when even people abroad watch the spectacle online? You learn so much by living in an ”immigrant district”. Everybody should do that in a period of their lives. I will never ever be close-minded again.

By the way, the title of this post is stolen from Nicke Borg.

Categories: Vardag | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

